Friday 17 February 2012

KISAH SAAD BIN ABI WAQQAS DENGAN IBUNYA



 MASTURA  BINTI ABDULLAH ( UD 0661)


   
SAAD  BIN  ABI WAQQAS

Salah Seorang Daripada Sepuluh Sahabat  Yang  Dijanjikan  Syurga
Rasulullah  saw bersabda  ketika baginda sedang duduk  bersama-sama  para sahabat,sekejap lagi seorang penghuni  syurga akan muncul ,”ketika  para sahabat  menunggu  dan mencari-cari  siapakah  yang dimaksudkan  itu,tiba-tiba  muncullah Saad bin Abi  Waqqas.

 Saad bin Abi Waqqas  adalah tergolong  dalam  antara beberapa  sahabat besar  atau sahabat utama  Rasulullah SAW. Beliau berasal  dari  suku kaum Zuhrah dan  mempunyai  pertalian kekeluargaan  dengan Rasulullah SAW  dari sebelah ibunya. Menurut  ahli sejarah islam,beliau dipanggil oleh Rasulullah SAW  sebagai pakcik dari sebelah  ibunya’dan lantas dikatakan  sebagai  bapa saudara baginda. Saad lahir dan membesar  di  kota makkah. Beliau amat disayangi  oleh ibunya. Oleh itu tatkala berita  beliau  memeluk  agama  islam diketahui  oleh  ibunya, Saad  telah didesak  oleh ibunya  untuk  keluar  daripada  agama  islam. Bahkan pernah  satu ketika,ibunya pernah  mengugut untuk  tidak makan  selama  beberapa  hari  selagi Saad tidak keluar dari agama islam dan kembali  ke agama nenek moyang mereka . saad sebaliknya enggan tunduk  kepada  ugutan  emaknya  itu dengan berkata,dia  tidak akan meninggalkan  ajaran islam  sekalipun  ibu kesayangannya  itu mati beberapa  kali. Hal ini mendorong  ibunya  untuk  mengalah  dan  akhirnya  terpaksa  makan.

Baginda telah bersabda berdasarkan dari surah lukman ayat 14-15.

   Dan Kami wajibkan manusia berbuat baik kepada kedua ibu bapanya; ibunya telah mengandungnya Dengan menanggung kelemahan Demi kelemahan (dari awal mengandung hingga akhir menyusunya), dan tempoh menceraikan susunya ialah Dalam masa dua tahun; (dengan Yang demikian) bersyukurlah kepadaKu dan kepada kedua ibubapamu; dan (ingatlah), kepada Akulah jua tempat kembali (untuk menerima balasan). Dan jika mereka berdua mendesakmu supaya Engkau mempersekutukan denganku sesuatu Yang Engkau - Dengan fikiran sihatmu - tidak mengetahui sungguh adanya maka janganlah Engkau taat kepada mereka; dan bergaulah Dengan mereka di dunia Dengan cara Yang baik. dan Turutlah jalan orang-orang Yang rujuk kembali kepadaKu (dengan Tauhid dan amal-amal Yang soleh). kemudian kepada Akulah tempat kembali kamu semuanya, maka Aku akan menerangkan kepada kamu Segala Yang kamu telah kerjakan.
           
   Apabila  Saad bertemu Rasulullah SAW  dan mengadu  tentang ugutan ibunya itu,Allah SWT telah menurunkan wahyu di atas yang kemudian telah dibacakan oleh baginda  kepada Saad. Hal ini mendorong Saad untuk terus berbuat baik kepada ibunya dan melayannya  seperti biasa.


                                                          

0 comments:

Post a Comment