Nama: Abdul
Hadi Ong B. Abdullah
No. matrik:DQ
0424
Tradisi
kekeluargaan orang Cina.
Pengenalan
Tamadun Cina merupakan tamadun awal
dalam sejarah manusia yang kini bersejarah lebih kurang 3777 tahun[1].Kedatangan
agama Islam dengan kerasulan Nabi Muhammad saw. dan pengasasan tamadun Islam menyatukan
masyarakat manusia yang berbilang bangsa dan budaya supaya saling
berkenalan.Atas dasar mengekalkan status identiti orang Cina maka artikel ini
ditulis berdasarkan rujukan buku-buku ilmiah dan agama,selain itu artikel ini
merupakan batu asas kepada kertas kerja dan buku “ Tradisi kekeluargaan Cina
Muslim”.
Asas
Kepercayaan Orang Cina
Sebelum penyebaran agama Islam dan
penerimaan agama Kristian,masyarakat Orang Cina sudah ada kepercayaan agama
yang tersendiri.Kepercayaan Orang Cina merupakan gabungan unsur monoteisme dan
animisme.
Unsur monoteisme kepercayaan Orang
Cina ialah keyakinan tentang kewujudan Tuhan Yang Maha Esa yang dikenali
sebagai “Shang Ti” yang menciptakan alam semesta dan mentadbirkannya menurut
kekuasaan-Nya dan keadilan-Nya,Dia memiliki sifat-sifat kesempurnaan dan tiada
siapa yang dapat melihat-Nya ketika masih hidup di dunia ini.
Walaupun mempercayai Tuhan Yang
Esa,Orang Cina menyekutukan-Nya dengan menerapkan unsur animisme.Mereka
mempercayai di alam sekeliling ada penunggu-penunggu yang dikenali sebagai “
Shen” atau “ Tian Shen” dan biasanya merupakan Dewa Dewi yang disembah oleh
Orang Cina.
Selain kepercayaan unsur monoteisme
dan animisme,Orang Cina juga mempercayai kehidupan sesudah mati dan memuja Roh
nenekmoyang sebagai penghormatan mengenang budi mereka semasa mereka masih
hidup.
Terdapat dua cara penghormatan yang
diberikan kepada sembahan-sembahan,cara pertama melibatkan pembakaran colok dan
isyarat tangan simbolik penghormatan;manakala cara kedua melibatkan doa,rukuk
dan sujud.Semasa pemujaan pemuja berhala dikehendaki memakai pakaian yang
bersopan.[2]
Perayaan-perayaan
Orang Cina
Pada dasarnya Perayaan Orang Cina
terbahagi kepada dua bentuk perayaan,iaitu perayaan berunsurkan agama
Budhisme,Confuciusme,dan Taoisme;kemudian perayaan berunsurkan budaya Cina.
Biasanya perayaan berunsur agama
merupakan hari untuk memperingati kelahiran dan kehidupan dewa dewi dan
Budha.Setiap dewa dewi dan Budha mempunyai riwayat hidup yang tersendiri.Dan
perayaan memperingati hari kebesaran agama Cina melibatkan upacara agama
seperti pemujaan berhala,upacara penurunan,dan kenduri untuk berhala.[3]
Bagi perayaan berunsurkan budaya
Cina,pada pendapat penulis boleh dirayakan oleh orang Islam hanya untuk tujuan
muhibbah kebudayaan sahaja tanpa melibatkan pemujaan berhala dan kubur,upacara
agama Cina dan perbelanjaan yang berlebihan yang tiada kebaikan untuk
kemaslahatan dakwah kepada Orang Cina.[4]
Antara perayaan yang dianggap boleh
dirayakan atas kemaslahatan muhibbah kebudayaan seperti:Tahun Baru Cina[5],kenduri
Tuanwu[6],kenduri
Kuih Bulan[7]
dan Perayaan Tung Chih[8].Industri
pembuatan kuih-muih tradisional Cina dan masakan cina yang menepati piawaian
halal Islam merupakan suatu bidang yang patut diceburi oleh orang Islam.
Aspek-aspek
kebudayaan Cina
Tamadun Cina meninggakan warisan
kebudayaannya kepada masyarakat Cina sekarang.Baju Chongsam merupakan
peninggalan zaman Dinasti dahulu dan sebenarnya baju Cina mengalami beberapa
perubahan sebelum ini.Chongsam diiktiraf sebagai pakaian rasmi oleh kerajaan
Republik Cina setelah kerajaan feudal digulingkan oleh Dr Sun Yat Sen,Orang
Cina Malaysia menjadikannya sebagai warisan nenek moyang.[9]
Pendidikan tradisi Cina menekankan
penguasaan enam kemahiran utama iaitu:adat istiadat,muzik tradisi
Cina,kemahiran memanah,menunggang kuda ,seni kaligrafi Cina,dan kemahiran
mengira.Ini menjadi asas falsafah pendidikan pada zaman dahulu kala.[10]
Panduan dan sumber bahasa dan
sastera Cina iaitu kitab himpunan Sishu Wujing merujuk kepada Sembilan buah
buku falsafah Confucius.Cina Muslim Malaysia walaupun kebanyakan masa dihabiskan
untuk mendalami pengajian Islam,maka sedikit masa hendaklah dilapangkan untuk
belajar bahasa Cina supaya warisan tamadun Cina tidak hilang begitu sahaja.[11]
Menyesuaikan
diri setelah memeluk Islam.
Sebenarnya tiada kesalahan untuk
mengamalkan kebudayaan Cina dalam masyarakat Islam dan tiada tentangan yang
hebat untuk beriltizam dengan ajaran Islam dalam masyarakat Cina di
Malaysia.Ini kerana Malaysia merupakan sebuah Negara yang berbilang bangsa dan
agama kaya dengan kepelbagaian kebudayaannya.[12]
Soal makanan halal dan makanan yang
syubahat menjadi salah satu aspek kehidupan Muslim kerana ia merupakan syarat
diterima semua amal ibadat oleh Allah,oleh itu Cina Muslim hendaklah mewarisi
cara masakan dan makanan tradisi Cina yang halal,kerana ini salah suatu
industri yang menguntungkan ekonomi Orang Islam.[13]
Masalah kenajisan anjing dan
khinjir sudah jelas dinyatakan dalam Al-Quran dan Hadis,walaupun ulama
berselisih faham tentang masalah furuk.Oleh itu sebagai seorang muslim
hendaklah mempraktikkan cara-cara pembersihan najis tersebut dengan sentiasa
menyediakan tanah yang bersih untuk digunakan ketika kecemasan.[14]
Untuk mewujudkan perpaduan antara
kaum dan suasana harmoni di Malaysia,maka penyebaran agama Islam dipergiatkan
lagi dan perkahwinan campur menjadi pilihan terbaikan bagi penulis.Melalui
naungan agama Islam semua etnik di Malaysia dapat dimuafakatkan dan dapat
mengekalkan budaya ketimuran daripada dihakis oleh arus kemasukan budaya barat
yang negatif.[15]
Kesimpulan
Kehidupan berbudaya dengan pegangan
ajaran Islam merupakan fitrah semula jadi manusia.Kita mesti memahami
norma-norma masyarakat Malaysia dan sentiment keagamaan di Malaysia supaya
keharmonian hidup berbilang bangsa dapat dikekalkan.
Rujukan :
1.
Ann Wan Seng,1996,Perayaan Orang Cina,Shah Alam,Penerbit Fajar
Bakti.
2.
Ann Wan Seng,1994,Adat Dan Pantang Larang Orang Cina,Kuala
Lumpur,Penerbit Fajar Bakti.
3.
Mohammad Nidzam Abd. Kadir,2009,Fiqah Berinteraksi dengan
Non-Muslim,Kuala Lumpur,Telaga Biru Sdn. Bhd.
4.
Rammani Karupiah,2006,Sejarah Kertas 940/1 Tamadun Dunia,Subang
Jaya,Pustaka Sarjana Sdn. Bhd.
[1] Rammani Karupiah,Sejarah Kertas 940/1 Tamadun Dunia, ms 1-57
[2] Ann Wan Seng,Perayaan Orang Cina,ms 1-19
[3] Ann Wan Seng,Perayaan Orang Cina,ms 84-90.
[4] Mohammad Nidzam Abd. Kadir,Fiqah berinteraksi dengan Non-Muslim,ms
1-5.
[5] Ann Wan Seng,Perayaan Orang Cina,ms 19-23.
[6] Ann Wan Seng,Perayaan Orang Cina,ms 44-45.
[7] Ann Wan Seng,Perayaan Orang Cina,ms 57-61.
[8] Ann wan Seng,Perayaan Orang Cina,ms 75-77.
[9] Ann Wan Seng,Adat Dan Pantang Larang Orang Cina,ms 83-86.
[10] Rammani Karupiah,Sejarah Kertas 940/1 Tamadun Dunia,ms 159-184.
[11] Mohammad Nidzam Abd. Kadir,Fiqah berinteraksi dengan
Non-Muslim,ms16-19.
[12] Mohammad Nidzam Abd. Kadir,Fiqah berinteraksi dengan Non-Muslim,ms
157-174.
[13] Mohammad Nidzam Abd. Kadir,Fiqah berinteraksi dengan Non-Muslim,ms
37-56.
[14] Mohammad Nidzam Abd. Kadir,Fiqah berinteraksi dengan Non-Muslim,ms
57-94.
[15] Mohammad Nidzam Abd. Kadir,Fiqh berinteraksi dengan Non-Muslim,ms
135-140.
0 comments:
Post a Comment