Saturday 25 February 2012

DERMA DARAH :)

Assalamualaikum .. Bila disentuh soal darah, jarum, suntikan, pasti ramai yang gerun dan takut. Itulah juga apa yang dirasai oleh diri saya sendiri. Saya ingin berkongsi pengalaman tentang menderma darah. Kali pertama saya menderma darah adalah pada usia 17 tahun. Ketika itu, boleh dikatakan hampir semua rakan saya takut untuk menderma darah mahupun menjalani pemeriksaan kesihatan. Saya akui, saya turut berasa takut. Namun, saya cuba beranikan diri dan mendaftar sebagai penderma.

Waktu nama saya dipanggil, getar dalam hati Tuhan saja yang tahu. Lebih mendebarkan apabila darah saya tidak mengalir dengan lancar semasa proses pengambilan darah. Lengan kanan bertukar kebiruan seakan lebam dan saya mula berasa sakit. Mujurlah doktor dan jururawat di situ baik-baik belaka. Saya diminta rehat dan tidak meneruskan proses tersebut. Apa yang cuba saya katakan di sini, beranikanlah diri anda untuk mencuba sesuatu yang baru bagi anda. Perasaan saya pada waktu itu memang tidak dapat digambarkan dengan kata-kata. Pertama kali mencuba perkara yang baru dan berjaya melakukannya walaupun timbul masalah sedikit.

Ingatlah, setiap kali anda mencuba sesuatu, anda akan pelajari benda baru. Lebih-lebih lagi jika anda melakukan sesuatu yang mampu mengubah hidup orang lain.


p/s : Masjid Telipot sering menganjurkan program derma darah setiap 3 bulan. Datanglah :)


WAN NURSAKINAH WAN ADNAN BA 0091

0 comments:

Post a Comment