Thursday 8 March 2012

``` LaRaNGan MeMbUnUh ular Rumah ~~~

Bismillahirrahmanirrahim,  

 Ibnu Taimiyah mengatakan, " Oleh kerana itu, Rasulullah s.a.w melarang kita membunuh ular-ular yang berkeliaran di dalam rumah sebelum kita mengusirnya sebanyak tiga kali." Nas-nas yang menjelaskan hal ini telah disebutkan pada perbahasan sebelumnya.
     Di sini Ibnu Taimiyah kembali mengutip sebahagian nas tersebut dan menjelaskan alasan pelarangan membunuh ular yang berkeliaran di dalam rumah, di mana dia menyatakan, " Membunuh ular-ular yang ada di rumah tanpa hak itu tidak diperolehkan, sebagaimana halnya membunuh manusia tanpa hak. Segala bentuk penganiayaan itu diharamkan di dalam segala hal. Maka, seorang muslim tetapa tidak diperolehkan menganiaya orang lain, meskipun dia itu orang kafir, bahkan Allah s.w.t telah berfirman:
   " Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu jadi orang-orang yang selalu menegakkan kebenaran kerana Allah s.w.t, menjadi saksi dengan adil. dan jangan sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum, mendorong kamu untuk berlaku tidak adil."     ( al Maidah ; 8 )
  Maka, ketika ada ular di rumah yang ada kemungkinan merupakan jelmaan jin, maka lebih dulu ular itu diusir sebanyak tiga kali. Jika setelah diusir tidak juga pergi, maka baru boleh dibunuh. Begitu pula, kalau sudah boleh dipastikan bahawa ular itu bukan jelmaan, maka juga boleh segera dibunuh. Jika tidak juga pergi. Bererti dia telah bertekad dan memaksa diri untuk menentang manusia, dengan menampakkan diri kepada manusia dalam sosok seekor ular dan menimbulkan ketakutan, sementara yang namanya musuh itu biasanya suka menyerap atau menyerang cara apa pun yang boleh menghindari bahayanya, meskipun dengan cara mmembunuhnya. Adapun membunuh ular tanpa ada sebab-sebab yang membolehkan, itu dilarang keras.

~~~  NURMAISARAH ABDULLAH DQ 0445~~  Nilam Puri

                                                                                                                                                                                                                      

0 comments:

Post a Comment