Tuesday 20 March 2012

Faktor Yang Mempengaruhi Rintangan

بسم الله الرحمن الرحيم
Assalamua'alaikum ...




 Faktor-faktor yang mempengaruhi rintangan dalam kehidupan kita ialah

1)  Panjang laluan kehidupan kita.
Di dalam surah al-fatihah, kita berdoa kepada Allah supaya berada di jalan yang lurus. Jika dilihat secara logiknya, untuk sampai ke titik B daripada titik A, jalan yang lurus lebih mudah. Jikalau jalan tersebut bengkang-bengkok, itu menjadi lebih sukar. Begitulah juga dengan kehidupan kita, untuk sampai ke akhirat, lebih mudah dan seronok jika berada pada jalan yang lurus berbanding jalan yang tidak lurus (maksiat etc).

2)  Luas komuniti kita.
“Sesungguhnya tangan (pertolongan) allah itu di atas jemaah”. Bukankah kambing yang berseekoran lebih mudah dibaham oleh serigala. Begitulah juga dengan kehidupan kita. Jikalau kita ini hidup secara berjemaah, maka rintangan dalam kehidupan akan berkurangan. “Yang berat sama dipikul, yang ringan sama dijinjing”. Amatlah rugi jikalau kita ini suka sangat bersangka buruk dan bergaduh dengan orang lain terutama rakan-rakan kita apatah lagi dalam hal yang kecil.

3)  “Jenis” kita
Bukankah kita melihat orang yang beriman itu sentiasa tenang? Itulah kesan As-Syahadatain itu. Bagi jenis orang2 yang beriman, hidup mereka tenang, gembira, dan tidak banyak rintangan (bukan ujian). Manakala, mereka yang selalu buat maksiat kita dapat lihat hidup mereka tidak terurus, pelajaran mereka terabai, dan hidup dalam duka dan lara.

4)  “Suhu” yang mempengaruhi kehidupan kita.
Ibaratkan suhu sebagai syaitan. Kita dapat melihat bagi mereka yang kalah dengan syaitan, mereka sering merungut dengan kehidupan mereka yang kononnya tidak best la, ape2 la. Itu adalah kerana suhu badan mereka iaitu syaitan telah meningkat dan menguasai tindakan mereka. Sebab itulah, ada yang mengambil jalan yang bersifat duniawi bagi mengubati jiwa mereka. Contohnya, ada yang menggantikan tempat Allah sebagai kekasih hati dengan manusia. Kesannya, hidup mereka terumbang-ambing.

   Sahabat- Sahabat,
  Pilihan di tangan anda sama ada anda ingin menjadikan ujian anda sebagai rahmat ataupun rintangan. Pilihlah sama ada jalan yang pendek atau panjang. Pilihlah sama ada inginkan komuniti yang luas atau sempit. Pilihlah sama ada anda ingin menjadi jenis yang beriman atau tidak. Pilihlah sama ada anda ingin “suhu” yang tinggi atau rendah. Yakinlah, bagi mereka yang beriman mampu untuk membuat keputusan bijak setelah menganalisis dari segi implikasinya terhadap kehidupan.



- Nur Adibah Binti Kamarul Baharin ~
- Sy 1070 ~

0 comments:

Post a Comment