Tuesday 27 September 2011

Kesan Sujud Kepada Jiwa ( Siti Muslimah Abdullah DQ 0438 )

        ketahuilah bahawa sujud adalah antara gerakan dalam banyak-banyak gerakan solat kita.Realiti yang kita lihat,wajah manusia yang dikatakan tempat yang mulia dan di hormati...
       sujud kepada Allah adalah yang sebaik-baik perlakuan  yang amat di sukai Allah terhadap hambanya yang tawadduk dengan keesaan penciptaannya.Sujud memberi ketenangan jiwa,sujud penghapus sunyi dan sujud kerana syukur,Sujud seseorang kepada Allah taala menghakis sifat somboong,takabbur dan bongkak.

    Hikmah Sujud
sujud ketika solat ialah waktu yang paling hampir antara seorang hamba dengan Allah S.W.T Allah berfirman dalam surah al-hajj ayat 77 yang bermaksud ; "Hai orang yang beriman,rukuk dan sujudlah..."sujud tidak dinafikan mempunyai beberapa manfaat dari segi perubatan,antaranya :

1. melegakan pernafasan ( relieved congestion for breathing )
2. Mengembalikan kedudukan organ ke tempat asal

Bernafas ketika sujud akan :
1. Membetulkan buah pinggang yang terkeluar sedikit dari tempat asalnya.
2. Membetulkan bahagian peranakan yang jatuh ( prolasped uterus/fallen bond womb )
3. melegakan sakit hernia
4. mengurangkan sakit senggugut bagi wanita ketika haid
5. melegakan bahagian paru-paru daripada ketegangan

   sebenarnya terdapat banyak lagi manfaat sujud yang dapat di kaji oleh para saintis,yang selebihnya Allah lebih mengetahui dan hanya Allah..
     terima kasih kerana sudi berkongsi ilmu dengan kita orang semua semoga dengan sedikit ilmu ini kita dapat manfaat bersama..okeylah dah..dah..dah..jumpa lagi episod akan datang!

0 comments:

Post a Comment