Saturday 10 March 2012

Taktik Merubah Suasana

oleh : Supinie Sanoai@Nur Aliah Abdullah (DQ0436)

Umat Islam hendaklah menguasai suasana. Setiap peristiwa yang berlaku hendaklah diterajui dan diketuai oleh umat Islam. Ciptakan sesuatu yang baru dalam bidang pemikiran dan tindakan. Dengan sebab itu umat manusia terpaksa berimamkan umat Islam.

Apabila kita sudah ada ilmu dan kepakaran, kita memerlukan satu lagi elemen iaitu gerakan. Justeru, segala peristiwa dapat digerakkan dan segala  suasana dapat dicipta. Kita boleh mencipta suasana keruh, suasana jernih, suasana tenang, suasana tegang, suasana aman, suasana huru-hara, suasana harmoni dan suasana kacau-bilau.

Semua suasana ini boleh dicipta dengan semata-mata mengeluarkan arahan supaya membawa khabar gembira. Sekiranya kita mahu suasana keruh, kita hendaklah mengirim ke tengah masyarakat pembawa khabar yang membawa  berita sensitif dan negatif. Ditabur merata tempat dan semua peringkat masyarakat.

Sekiranya kita mahu suasana jernih dan aman, kita hendaklah mengirim khabar mengenai keamanan, ketenteraman dan kejernihan manusia. Berita ini akan mempengaruhi masyarakat.

Jika kita dapat berbuat demikian, bererti kitalah pencipta suasana di tengah masyarakat.

0 comments:

Post a Comment