Sunday 11 March 2012

AZAN BUKAN TANDA MASUK WAKTU SOLAT

Oleh: Supinie @Nur Aliah Sanoai Bt Abdullah (DQ 0436)

Azan bukanlah tanda masuknya waktu solat. Tanda masuk waktu ialah seperti tergelincirnya matahari, ghurub matahari, hilang mega kuning dari langit dan lain-lainnya.

 Azan bukan kalimah rekaan yang dicipta oleh Rasulullah SAW. Azan ialah seruan Allah kepada manusia supaya mengerjakan solat di tempat azan dilaungkan. Muazin atau tukang azan hanyalah perantara untuk mengingatkan manusia supaya segera membesarkan-Nya kerana rahmat akan dikurniakan kepada sesiapa yang datang mengimarahkan rumah-Nya.

Para ulamak juga menerangkan ketika azan dilaungkan, syaitan akan lari jauh dari suara itu, tetapi apabila suara itu berhenti, maka mereka akan kembali semula mengganggu manusia. Sabda Rasulullah SAW, mafhumnya; "Sebaik sahaja dilaungkan azan, syaitan akan lari jauh sehingga terdengar kentutnya bagi mengelak mendengar azan;kemudian apabila selesai azan ia datang kembali hingga terlalu hampir kepada manusia lalu mengingatkan itu ddan ini, mengingatkan apa yang tidak ingat sermasa di luar solat hingga lupa berapa rakaat dia telah sembahyang". (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Demikianlah betapa hebatnya kalimah azan yang menyeru manusia supaya membesarkan Allah di rumah-Nya secara berjemaah bersama imam.Oleh sebab itulah kita disunatkan menyambut seruan azan apabila mendengar azan.
Sabda Nabi SAW yang mafhumnya;"Jika kamu mendengar azan maka bacalah seperti mana yang dibaca oleh muazin, kemudian bacalah selawat kepadaku, maka sesungguhnya siapa yang membaca selawat ke atas ku satu kali, Allah akan memberi rahmat ke atasnya sepuluh kali, kemudian mintalah kepada Allah untukku al-wasilah iaitu satu darjat di syurga yang disediakan oleh Allah untuk seorang hamba-Nya dan saya mengharap semoga sayalah yang mendapatkannya. Maka siapa yang meminta kepada Allah untukku al-wasilah pasti mendapat syafa'atku".(Hadis riwayat Muslim)

0 comments:

Post a Comment