Sunday 11 March 2012

Manusia Hasad Lebih Jahat Daripada Syaitan Dan Firaun

Oleh: Supinie@Nur Aliah Sanoai Abdullah (DQ0436)

Suatu hari Firaun telah dikejutkan oleh kehadiran tetamu yang tidak diundang yang terus masuk ke kamar tidurnya dengan melepasi beberapa sekatan dan kawalan istana.

"Siapa kamu?" Tanya Firaun.
Lalu dijawab oleh tetamu itu dengan kata-kata sinis:
"Bagaimanakah kamu yang mengaku Tuhan tidak mengenali hambanya?" Belum pun sempat Firaun menjawab, tetamu itu memperkenalkan dirinya.
"Aku ialah iblis"
Firaun tersenyum sambil bertanya, "Hai iblis, masih adakah makhluk yang lebih jahat daripada kita?"
Lalu iblis menjawab,"Ada!".
Mendengar jawapan itu Firaun pun ingin mengetahui siapakah makhluk itu. Lalu iblis memberitahu  bahawa makhluk yang lebih jahat dari mereka berdua ialah 'orang yang hasad'.
Bagaimanapun Firaun tidak berpuas hati dengan jawapan tersebut.dan meminta penjelasan lanjut. Lalu iblis bercerita mengenai hasadnya seorang manusia.
Menurut iblis, dia mempunyai sahabat (seorang manusia) yang sangat setia kepadanya. Apa yang disuruh, manusia itu akan melakukannya. Pada suatu hari iblis ingin membalas jasanya dengan menawarkan apa sahaja khidmat dan pertolongan. Lalu manusia itu menyatakan hajatnya.
"Wahai iblis...jiran aku mempunyai seekor lembu yang sangat garang. Bolehkah kau mematikannya supaya lembu itu tidak mengganggu ketenteramanku?".
Lalu dijawab oleh iblis;"Wahai sahabatku, untuk menghidupkan dan mematikan setiap nyawa adalah urusan Allah". Mendengar jawapan iblis, manusia itu kelihatan kecewa, lalu iblis pun menawarkan pilihan untuk membawa sepuluh ekor lembu jantan (dengan mencurinya dari mana-mana) bagi mengimbangi kegarangan lembu jirannya; tetapi manusia berkenaan tetap menolak. Hatinya lebih puas jika lembu jirannya mati daripada diberi sepuluh ekor lembu yang garang.

0 comments:

Post a Comment