Thursday 8 March 2012

~~ Pengenalan Tasawwuf ~ ~

     TASAWWUF dengan erti  " tazkiatu an-nafs " iaitu pembersihan jiwa dari sifat-sifat yang keji dan menghiaskan diri dengan sifat-sifat terpuji seperti zuhud,tawakkaul, taubah, syukur, sabar, yakin, redha, cintakan Allah dan Rasul, munasabah diri dan lain-lain adalah sbahagian dari ajaran al Quran dan as-Sunnah. Allah berfirman yang membawa maksud:

" Sesungguhnys Allah telah mengurniakan nikmat yang sangat besar kepada orang-orang yang beriman bila Dia mengutuskan dalam kalangan mereka seorang Rasul dari bangsa mereka sendiri yang membacakan kepada mereka ayat-ayat Allah dan membersihkan mereka serta mengajarkan mereka Kitab Allah dan Hikmah. Walaupun mereka sebelum itu berada dalam kesesatan yang nyata." (Ali Imram- 164)
  Oleh itu tiada siapa pun berani menafikannya dan meningkarinya malah semua umat mesti menerima Rasulullah s.a.w sebagai muzakki ulung dan terbaik untuk mereka ikuti panduan dan bimbangannya demi mencapai maqam ' ihsan " yang merupakan pelengkap kepada iman dan Islam seseorang. Tasawwuf dengan hakikat seperti ini sama sekali tidak boleh dipisahkan dari Islam, walaupun ia disebutkan dengan nama-nama yang tidak pernah diperkenalkan oleh Rasulullah s.a.w sendiri.
     Demikian juga dengan orang-orang yang dikenali sebagai ahli sufi atau ahli tasawwuf di sepanjang sejarah Islam, sebahagian besar dari mereka telah memainkan peranan yang cukup bermakna dalam penyebaran dan pengembangan Islam di serata dunia, mereka juga sangat berjasa kepada umat dalam memahamkan liku-liku jiwa manusia dan dalam memperkenalkan teknik-teknik pemulihan jiwa yang melarat kerana tenggelam dalam maksiat dan dosa. Tidak kurang juga orang-orang yang telah bertaubah dari kehidupan yang melalaikan dan memeluk agama Islam kerana mereka. Maka sumbangan serta jasa-jasa mereka tidaklah patut sama sekali dilupakan dan dinistakan.
     Sesungguhnya begitu mereka sama seperti orang-orang lain tidak terlepas daritersalah dan tersilap. Apa yang disebut-sebutkan sebagai kata-kata, amalan-amalan dan keramat-keramat mereka mungkin sekali ada di antaranya langsung tidak berasaskan dan berasal dari mereka. Apa peliknya, bukankah terdapat sekian banyak hadith-hadith palsu yang direka atas nama Rasulullah s.a.w?
   Tidak syak lagi bahawa tasawwuf yang tersebar hari ini bercampur baur dengan pelbagai fahaman dan konsep asing yang tak pernah diketahui oleh as-Salaf as-Salih dahulu. Kemurniannya tercemar oleh bermacam-macam ajaran agama dan falsafah sejak zaman berzaman lagi, kepada kebanyakan orang amat sukar membezakan di antara tasawwuf tulin dan tasawwuf tiruan atau tasawwuf campuran yang tersebar dengan meluas di mana-mana , terutama di negeri-negeri yang tidak bernasib baik kerana kekurangan penyiaran ilmu hadith yang sistematik.
   Lebih menggirukan lagi bila di sana terdapat alim ulama' sendiri menjadi tekongnya dan kitab-kitab yang dianggap muktabar di kalangan ahli-ahli tasawwuf pula dijadikan rujukan utama, padahal seperti kitab-kitab lain kitab-kitab tasawwuf juga tidak sunyi daripada kenyataan yang menyeleweng dari fakta sebenar dan tersasul dari sunnah Nabi s.a.w.

Daripada  Nurmaisarah abdullah DQ 0445 nilam puri

0 comments:

Post a Comment