Monday 30 January 2012

Beristighfarlah...

Ada ketika kita lalai untuk mengucapkan istighfar. Walhal ia mudah untuk dilakukan. Lebih malang lagi apabila lafaz istighfar tidak pernah meniti di bibir. Namun tahukah anda, dengan beristighfar, ia sebenarnya menjadi perisai dari segala godaan syaitan yang sentiasa meruntun hawa nafsu supaya manusia terus melakukan dosa. Tetapi kita selalu terlupa.
 
Ulama' salaf, Ibnu Jauzi menjelaskan, " Sesungguhnya iblis berkata, aku membinasakan anak-anak Adam dengan dosa-dosa. Mereka membinasakanku dengan istighfar dan kalimah Laillaha illahallah. Maka ketika aku melihat di antara mereka seperti itu, akupun menyelusup pada diri mereka hawa nafsu. Sehingga mereka berdosa dan tidak memohon ampun kerana menyangka bahawa mereka telah berbuat sebaik-baiknya."
 
Justeru, seorang lagi ulama' salaf, Rabi' bin Khutsaim berkata," Memohonlah dengan sesungguh-sungguhnya kepada Rabb (Tuhan) kamu, dan berdoalah kepadaNya di saat lapang. Sebab Allah berfirman, "Barang siapa berdoa kepadaKu di saat lapang, Aku akan mengabulkan doanya di saat sempit. Barang siapa meminta kepadaKu, maka Aku akan memberinya. Barang siapa tawadhu' (merendah diri) kepadaKu, Aku akan mengangkatnya. Barang siapa mengabdikan dirinya untukKu, Aku akan merahmatinya. Dan barang siapa yang memohon keampunan kepadaKu, Aku akan mengampuninya."
 
 
Disediakan oleh : Rosedina Binti Kadir
                           DQ 0431

0 comments:

Post a Comment