Saturday 22 October 2011

TANDA-TANDA KEMATIAN BAGI ORANG ISLAM


Adapun tanda-tanda kematian mengikut ulama adalah benar dan wujud, cuma amalan dan ketakwaan ita sahaja yang dapat membezakan kepekaan kita kepada tanda-tanda ini. Rasulullah SAW diriwayatkan masih mampu memperlihatkan dan menceritakan kepada keluarga dan sahabat secara langsung akan kesukaran menghadapi sakaratulmaut dari awal hinggalah akhirnya hayat baginda. Imam ghazali diriwayatkan memperolehi tanda-tanda ini sehinggakan beliau mampu menyediakan dirinya untuk menghadapi sakaratulmaut secara sendirian. Beliau menyediakan dirinya dengan segala persiapan termasuk mandinya, wuduknya serta kafannya sekali cuma ketika sampai bahagian tubuh dan kepala sahaja beliau telah memanggil abangnya iaitu Imam Ahmad Ibnu Hambal untuk menyambung tugas tersebut. Beliau wafat ketika Imam Ahmad bersedia untuk mengkafankan bahagian muka.

Adapun tanda-tanda ini memperlihatkan kepada kita sesungguhnya Allah SWT tidak pernah berlaku zalim kepada hambanya . Tanda-tanda yang diberikan adalah untuk menjadikan kita supaya dapat bertaubat serta bersedia dalam perjalanan menghadap Allah SWT. Walaubagaimanapun tanda-tanda ini akan berlaku kepada orang-orang Islam sahaja, manakala orang-orang kafir iaitu oarang yang menyekutukan Allah, nyawa mereka akan terus direntap tanpa sebarang peringatan sesuai dengan kekufuran mereka kepada Allah SWT.

Tanda-tanda ini terbahagi kepada beberapa keadaan :

100 hari sebelum kematian.

Tanda pertama Allah SWT kepada hambaNya dan ianya hanya akan disedari oleh mereka yang dikehendakiNya. Semua orang Islam akan mendapat tanda-tanda ini cuma samada mereka sedar ataupun tidak sahaja. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut hingga kaki akan mengalami getaran seakan-akan menggigil.Contohnya seperti daging lembu yang baru disembelih dimana jika diperhatikan dengan teliti kita akan mendapati daging tersebut seperti bergetar. Tanda ini rasanya lazat dan bagi mereka sedar dan berdetik dihati bahawa mungkin ini adalah tanda kematian, tanda ini akan bergetar apabila kita menyedari akan kehadirannya. Bagi mereka yang tidak diberi kesedaran akan kehadirannya,tanda ini akan lenyap begitu sahaja tanpa memberi sebarang manfaat untuk memikirkan soal kematian.


40 hari sebelum kematian

tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya diatas Arash Allah SWT. Maka malaikat maut akan mengambilnya dan mula membuat persediaan ke atas kita antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa. Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih ini akan merasakan seakan-akan bingung seketika.

7 hari sebelum kematiaan.

Tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan dimana orang sakit yang tidak berselera untu makan secara tiba-tiba akan berselera untuk makan.

3 hari sebelum kematian

Pada hari ini  akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu diantara dahi kanan dan dahi kiri. Jika tanda ini dirasai maka berpuasalah kita agar perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita. Ketika ini mata kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit, hidungnya akkan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur masuk kedalam.Telapak kaki juga yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh kedepan dan sukar ditegakkan.

1 hari sebelum kematian

berlaku sesudah waktu asar. Kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di bahagian ubun-ubun. Ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu asar keesokan harinya.

Tanda Akhir

Kita kan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat hingga pinggang dan seterusnya naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menunggu kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah SWT yang telah menghidupkan dan mematikan kita.


Sesunggunya marilah kita bertaqwa dan berdoa kepada Allah SWT semoga kita adalah di antara orang-orang  yang dipilih oleh Allah yang akan di beri kesedaran untuk peka terhadap tanda-tanda kematian ini dan dapat membuat persiapan terakhir dalam usaha memohon keampunan samaada dari Allah SWT mahupun dari manusia sendiri dari segala dosa dan urusan hutan piutang. Walaubagaimanapun sesuai dengan sifat Allah SWT yang maha berkuasa serta maha pemurah lagi maha mengasihani maka diriwayatkan bahawa tarikh mati seseorang itu masih boleh diubah dengan amalan doa iaitu samaada doa dari kita sendiri ataupun doa dari orang lain. Namun ianya adalah ketentuan Allah SWT semata-mata.
Oleh itu marilah kita bersama-sama berusaha dan berdoa semoga kita diberi hidayah dan petunjuk oleh Allah SWT serta kelapangan masa dan kesihatan tubuh badan dan juga fikiran dalam usaha kita untuk mencari keredhaan Allah SWT samaada di dunia mahupun akhirat





Nurul Ain Aiesyah Fatihah Binti Sahari (DQ 0443)

0 comments:

Post a Comment