Sunday 13 November 2011

JiWa kEliRu oleh nurmaisarah abdullah DQ0445

Bismillahirrahmanirrahim,assalamualaikum,
Hati tertarik dengan tajuk buku " Hukum Aurat dan Hijab " penyusun Fatimah Haji Omar, penerbit Pustaka Ilmuwan.Saya tak pasti intinya boleh diterimapakai @ tidak. Muka surat 63, bab 12 " Hukum dan Pengertian Pemakaian Hijab": Wanita tidaklah boleh membuka @ memperlihatkan wajahnya di hadapan lelaki yang bukan muhrimnya, ini adalah kerana wajah itu memainkan peranan penting dalam mendatangkan banyak fitnah. Kebanyakan penyelewengan dan mara bahaya itu terjadi disebabkan memperlihatkan kecantikan.' Bila baca petikan ini, tertanya2:  ya ke? Wanita tidak boleh tunjuk wajah?

  Di muka surat 64 pula, " memakai hijab diwajibkan kepada semua kaum muslimat sebagai keselamatan antara mereka dengan lelaki yang bukan muhrim dengannya,....". Kenapa begitu? Bukankah Islam mengajar lelaki sepatutnya menjaga keselamatan wanita, mereka tahu tanggungjawab terhadap wanita, walau pun bukan muhrim. Ini bukan tandanya saya sokong mana-2 pihak.Lagi pun bukan semua lelaki berniat jahat. Kadang-2 wanita harus jaga tingkahlaku dan adab juga. Sahabatku n ustaz, betul ke wanita wajib memakai hijab???Selama 4 tahun lebih saya telah digelar sebagai muallaf, terlalu kerdil dalam ilmu agama, kadang-2 timbul banyak kemusykilan, hati teringin nak berkongsi, tapi keadaan sekeliling membuatkan saya terfikir-2:  Langkah n hala manakah yang harus saya tuju? Soalan-2 patutkah saya berkongsi dengan sesorang yang tersirat d hati ke? Mungkinkah? Ikhlaskah dia berkongsi ? Selepas ini, saya berharap Allah akan memberi petunjuk kepada saya. Amin !

1 comments:

Pena Sanubari said...

Assalamualaikum, Nice Perkongsian daripada ustazah... Semoga teruskan pembacaan, dan jangan mudah putus asa, kerana dengan banyak pembacaan maka banyak ilmu yang kita bakal perolehi, Bagi ana sebenarnya perasaan syak, musykil itu baik juga untuk membuat kita sentiasa berfikir kerana otak kita seperti pensil juga, apabila tumpul harus di tajamkan supaya boleh menulis.... Berkenaan dengan soalan-soalan yang ustzah lontarkan tue, ana minx maaf ana tidak dapat menjawab kerana tidak berani lagi dalam mengeluarkan hujah kerana ana sendiri akui pembacaan ana masih kurang lagi tetapi ana boleh sarankan agar cuba dampingi para-para ustzah di tempat ustazah belajar, kerapkan masuk usrah, dengar ceramah keagaaman, dan satu kesyukuran bagi kita yang berada di kelantan kerana tidak sunyi dengan ceramah-ceramah agama, allahualam....teruskan pembacaan dan mencedok ilmu Allah.....

Post a Comment